MEMBANGUNKAN SATU PDP BERKESAN

PELAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL:  Satu rancangan untuk menggambarkan pertumbuhan profesional majikan secara berterusan.

Pelan pembangunan yang berkesan dan profesional (PDP) adalah komprehensif; menyokong pembelajaran berterusan seorang guru; dan memberi tumpuan kepada meningkatkan keupayaan guru untuk meningkatkan pencapaian pelajar. PDP berkesan juga sejajar dengan matlamat sekolah dan daerah. Bagi membangunkan PDP komprehensif, guru dan penyelia mereka perlu meneroka pelbagai peluang pembelajaran profesional yang akan memberi kesan amalan bilik darjah guru dan sejajar dengan matlamat kemajuan sekolah/ daerah. PDP perlu distruktur untuk mendalamkan pengetahuan guru dan meningkatkan amalan baik dalam tugas seharian. Guru bersama-sama dengan penyelia akan mahu mempertimbangkan pasukan profesional yang berasaskan peluang pembelajaran serta pembelajaran individu.

PDP berkualiti tinggi mengandungi peluang untuk guru yang menyediakan peluang pembelajaran profesional di luar, pasukan berasaskan sekolah berpengalaman serta peluang individu yang disediakan di luar daerah melalui universiti atau lain-lain pihak yang membekalkan pembangunan profesional. Pilihan di luar boleh termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kursus-kursus formal, tawaran secara on-line, persidangan, bengkel, seminar dan institusi-institusi yang ditaja oleh persatuan-persatuan profesional, kolej dan universiti, papan daerah pendidikan, organisasi latihan atau lain-lain entiti.

Apabila mewujudkan PDP, guru dan penyelia mereka perlu membincangkan jenis pembelajaran profesional yang akan memperdalamkan pengetahuan pengamal pembelajaran kandungan, pedagogi dan sosial-emosi. Guru-guru dan penyelia mereka harus mempertimbangkan pilihan-pilihan yang disediakan berdasarkan peluang yang mapan, intensif, dan kerjasama pasukan supaya guru boleh mendapat manfaat daripada pembelajaran dengan rakan-rakan. Pembelajaran profesional itu digalakkan, tetapi tidak terhad kepada komuniti pembelajaran profesional yang terlibat dalam rancangan, dokumentasi, peluang pembelajaran, memberi tumpuan kepada hasil pembelajaran pelajar sebagai sebahagian daripada berasaskan sekolah, daerah, atau pembelajaran profesional merentasi daerah.

Seorang guru dan penyelia mereka juga akan mempertimbangkan pembelajaran individu profesional yang menyokong pembelajaran pelajar. Pembelajaran ini boleh termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kajian tindakan individu, cuti sabatikal, fellowship, internship, kajian semula buku teks, pembangunan portfolio, dan sumbangan kepada kesusasteraan profesional. Untuk mencapai PDP yang berkesan dan komprehensif, guru dan penyelia mereka harus mempertimbangkan pembelajaran profesional yang menyokong dan / atau meningkatkan pembelajaran pelajar seperti penulisan geran, mentor pra-perkhidmatan atau guru baru, perkhidmatan profesional dalam lembaga pengarah atau jawatankuasa, mengajar kursus atau membuat persembahan dan membangunkan kurikulum.

Secara ringkasnya, kunci ke arah membangunkan pelan pembangunan kualiti yang tinggi profesional untuk memberi tumpuan kepada kitaran berterusan belajar untuk memperbaiki keupayaan guru untuk memenuhi keperluan pelajar dan matlamat sekolah/ daerah. Seorang guru dan seorang penyelia perlu bekerjasama untuk membangunkan PDP berkesan, termasuk pelbagai pilihan untuk membangunkan pelan yang berkaitan, dan bermakna. Semua aktiviti-aktiviti pembelajaran profesional yang direka oleh guru dan penyelia yang menjadi sebahagian daripada PDP dan didokumenkan mengira jam selama sejam. Jam perkembangan profesional juga boleh dicapai/ terakru pada hari kerja. PDP adalah dokumen hidup yang boleh dikaji semula dan disemak semula seperti yang diperlukan.

Total Pageviews

KamilahMNR. Powered by Blogger.